چرا تلویزیون از پخش برنامههای آرشیوی غافل است؟/ پخش یک فیلمسینمایی به صورت همزمان در چند شبکه!
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۳۲۳۸
چیدمان کنداکتور و استفاده درست از آرشیو همیشه دغدغه بسیاری از کارشناسان بوده که هنوز هم صدا و سیما از فقدان تصمیمدرست در این حوزه رنج میبرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها صدا و سیما برای حفظِ مخاطب خود علاوه بر توجه به سریالسازی که ضعفهای عمدهای در این بخش وجود دارد، نیازمند توجه و استفاده درست از آرشیو است که متاسفانه در این زمینه هم کاستیهایی وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع با نگاهی به زمان و نوعِ پخش برخی از سریالها و برنامههای تولیدی و عمدتاً تأمینی میتوان به این نکته دست پیدا کرد آنگونه که باید و شاید مدیریت کنداکتور درست اجرا نمیشود و مدیران و دستاندرکاران مربوطه از آرشیو صدا و سیما که گنجینهای گرانبها و ارزشمند است درست استفاده نمیکنند.
امروز مخاطبان برای دیدنِ فیلمهای سینمایی قدیمی و جدیدِ مورد علاقهشان بیشتر به پلتفرمها و فضایمجازی مراجعه میکنند؛ در حالی که تلویزیون میتواند از بسترِ جشنوارههای سینمایی خود و کنداکتور ویژهای که بعضاً به مناسبتهای مختلف و در آخر هفتهاش برای شبکههای تلویزیونی درنظر میگیرد فیلمهای متنوعی را تدارک ببیند. از طرفی یک فیلم را به یک باره چند شبکه همزمان یا با فاصله چند ساعت روی آنتن نبرند! این اتفاق بارها در صدا و سیما افتاده و این بار به شبِ گذشته و امروز صبح میتوان ارجاع داد که فیلم "تیرباران" را به مناسبت شهادت شهید اندرزگو به یک باره سه شبکه همزمان و یا با فاصله 6 ساعت از همدیگر روی آنتن بردند.
شبکه پنج سیما با اطلاعرسانی از قبل در بامدادِ سهشنبه دوم شهریورماه در حالی "تیرباران" با بازی مجید مجیدی را روی آنتن برد که شبکه شما و چند ساعت بعد در شبکه سه همین فیلم پخش میشود! یا بعضاً شاهدیم یک فیلم در چند هفته چندین بار روی آنتن شبکههای سیما میرود. وقتی این اتفاق بارها و بارها به عنوانِ یک روال در تلویزیون به چشم میخورد، مخاطب را نسبت به تماشای فیلمهای سینمایی تلویزیون بدبین میکند. حتی دیده میشود برخی از مخاطبان در فضایمجازی این رفتارِ صدا و سیما را حمل بر توهین به مخاطبان میگذارند.
شاید اگر برخی از مدیران و دستاندرکاران مربوطه در تأمین فیلمهای سینمایی خارجی و ایرانی و پخشِ سریالهای نوستالژی، به اهمیت آرشیو در تلویزیون پی ببرند کنداکتوری بهتر از این را شاهد باشیم. گنجینه عظیمی که شبکههای تلویزیونی در اختیارشان است و آن استفاده درست را از "میراث جامجم" نمیبرند. حتی فعالیتهای شبکه آیفیلم برای ارتقاء کیفیت سمعی و بصری برخی از فرمتهای قدیمی سریالها و فیلمهای دهههای قبل هم کارساز نبوده و هنوز برخی از کارها در آرشیو باقی ماندهاند و غبار زمان و فراموشی به شدت رویشان نشسته و همینطور که نسل به نسل جلوتر میرویم با تغییر مدیریت و کارمندان آرشیو، آن خاطرهها دورتر میشود.
وقتی به آرشیوِ صداوسیما مراجعه کنیم حتماً برای مناسبتهای مختلف هم آثار ایرانی و هم سریالها و فیلمهای خارجی خوبی وجود دارند. اگر "مختارنامه" و "ولایت عشق" روی آنتن میروند که بسیار کارهای ارزشمندیاند سریالهای عربی و سوری وجود دارند که بازپخشِ آنها میتواند تنوعی را به کنداکتور بدهد. تلویزیون نیامند یک توجه ویژه به مدیریت کنداکتور و استفاده از آرشیو است که هم کارهای جدید و هم آثار قدیمیاش، اصولی و به موقع و با کیفیتِ مناسب دیده شوند.
امروز برخی از سریالها به دلیل نداشتنِ کنداکتور مناسب، در مرتبه نخست دیده نمیشوند و به تعبیر بسیاری از کارگردانان در پخشهای مجدد از شبکه آیفیلم، تماشا و دیگر شبکهها، مخاطب در جریانِ خط اصلی داستان آن سریال قرار میگیرد. چرا که در وهله اول چند شبکه تلویزیون با فاصله چند دقیقه از همدیگر، هر شب سریال روی آنتن میبرند و از طرفی هم برخی مواقع کنداکتور نامناسبِ برخی از سریالها، این آسیب را به پخش اولیه سریالها میزند. علاوه بر توجه به چیدمان کنداکتوری مناسب فیلمها و سریالهای تأمینی و استفاده از آرشیو و فیلمهای متنوع سینمایی، این روند در پخش سریالهای جدید هم روندِ مطلوب و مناسبی نیست.
گاهی کنداکتورِ تلویزیون تحتِ نوعی هیجانزدگی قرار میگیرد؛ مثلاً برای سرگرمکردن مردم در ایام کرونایی به جای اتخاذ سیاستهای رسانهای درست و هوشمند در مدیریت کنداکتور، هیجانزده سریالهای چند ماه پیش خودش را به عنوان سریال تکراری پخش میکند. مثلاً بارها در این چند وقتِ اخیر دیدهایم "زیرخاکی"، "نونخ" و چند سریال جدید که امکان تماشا از فضای تلوبیون را هم دارند، چون سیاستگذاری خیلی مبنای تحلیل رسانهای ندارد سراغ این کارها میروند. وگرنه میتوانند اثر خارجی خوب و یا کارهای نوستالژی چند دهه قبل را بنابر نیازسنجی مردمی، پخش کنند. این رویهای که امروز شاهدیم سیاست سرگرمسازی و استفاده درست از گنجینه آرشیو نیست.
کارشناسان اعتقاد دارند تلویزیون برای برونرفت از این همه انتقاد و ضعف در سریالسازی، برنامهسازی و حتی مدیریت کنداکتور باید خودش را از این رقابت نابرابر با مدرنیته رسانه و افتادن در تله سریال هر شبی خارج کند. اتاقفکرها و میزهای اندیشهورزیاش را همچون دوران طلاییاش بازیابی کند و اجازه بدهد خلاقیت، نوآوری و سلیقه به تمامِ بخشهای سازمان صداوسیما برگردد.
آنتن سه شبکه تلویزیون نونوار میشود/ پیچیده شدن ساخت سریال محرمی تلویزیون با ابتلای دو بازیگر به کرونا+فیلمدلایل عدم تکرار سریالهایی مانند "مختارنامه"/ ماجرای توقف سریال "ثارالله" چیست؟سریال "ملکاوان" سر از شبکه تماشا درآورد + جزئیاتفرمولِ ماندگار شدن سریالها به روایت کارگردان تلویزیون/ سریالسازی مثل 10 سال قبل نیست!انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سینمای ایران فیلم رسانه ملی سریال سینمای ایران فیلم رسانه ملی سریال استفاده درست صدا و سیما سریال ها روی آنتن فیلم ها شبکه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۳۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.